I am a robot
czyli zabawy z kształtami… i nie tylko
Nie mam pojęcia co takiego specjalnego jest w robotach, ale każda z moich grup przyjmuje je zawsze z wielkim entuzjazmem… i nie ważne czy tylko drylujemy słownictwo „robocim” językiem, czy przekazujemy sobie taką zabawkę z rąk do rąk, czy powtarzamy coś wykonując mechaniczne, robocie ruchy, za każdym razem wywołuje to ogromne zainteresowanie.
A zaczęło się od…. znanej pewnie większości z Was piosenki I’m a robot. Przygotowałam do niej flashcards z robotami wykonującymi czynności pojawiające się w piosence i nie sądziłam, że będę co chwilę dostawała pytania o to kiedy znów zaśpiewamy piosenkę o robotach. U mnie roboty już nawet skakały jak wiewiórki (Hey robots, jump like squirrels) , turlały się jak dynie i tańczyły jesienny taniec z liśćmi, w zimie pewnie będą jeździły na nartach lub lepiły bałwana 🙂
Dlatego powstał zestaw I am a robot- shapes, w którym dzieci poznają podstawowe kształty. Wyobrażaliście sobie kiedyś robota- trójkąta, który mieszka na trójkątnej planecie? W dodatku kosmiczna burza zmiotła go i teraz trzeba mu pomóc odszukać dom? Ja też nie, ale dzięki ilustracjom zawartym w zestawie już wiem jak to mogło wyglądać:) Zajrzyjcie TU i sprawdźcie czy czegoś takiego szukacie;) Oprócz nauki kształtów pobudzacie dziecięcą wyobraźnię, klasyfikujecie przedmioty według kształtów, możecie kodować, segregować, budować itd. Zabaw w tym temacie jest masa, poniżej kilka propozycji, może którąś wykorzystacie żeby sprawdzić fenomen tematyki „robociej” 🙂
Robot song& movement Wykorzystaj znane dzieciom czasowniki i śpiewaj na melodię Panie Janie: I am a robot, I am a robot and I can walk (dance, jump, run, etc.), I can walk. I am a little robot, I am a little robot, I can walk, I can walk.
Robot dance party Przygotuj kartoniki w różnych kolorach i kształtach (w młodszych grupach dobrze się sprawdzą też różne faktury). Pozwól dzieciom wybrać element w ulubionym kolorze- powtórzycie zarówno kolory jak i kształty). Każdy kolor odpowiada danemu ruchowi, np. blue= jump, red= spin, yellow=clap. Po wybraniu kartonika dzieci stają się robotami, tańczą wykonując mechaniczne ruchy, a na sygnał nauczyciela wykonują jego polecenie, np. red robot, spin (obracają się wszyscy mający czerwony kolor), circle, jump (skaczą wszyscy , którzy wybrali koła).
Build a robot To prosta zabawa, ale musisz wcześniej zgromadzić „trochę” kartonów, możesz też poprosić dzieci by je przyniosły. Dobrze gdyby były większych rozmiarów, tak by swobodnie zbudować robota w rozmiarze dziecka. Zabawę można przeprowadzić w grupie, ale równie dobrze dzieci mogą pracować indywidualnie. Taki projekt zajmie Wam z pewnością całe zajęcia więc nie przygotowujcie wtedy wielu innych zabaw. Podziel dzieci na kilkuosobowe grupy i poproś by zaprojektowali, wycięli, pomalowali
i stworzyli własnego, kartonowego robota (jeśli kartony są lekkie to podczas prezentacji możecie przykleić je taśmą dwustronną do ubrania jednej osoby- reprezentanta grupy, który na chwilę zamieni się w robota). Podczas zabawy przypominaj dzieciom, że mogą używać tylko tych kształtów, które poznaliście. Podczas tworzenia podchodź i pytaj o kształt lub kolor tworzonej części ciała, np. What shape/ colour is robot’s head?. Wyznacz na to zadanie konkretny czas, tak by pod koniec każda z grup mogła jeszcze swojego robota zaprezentować i opisać, używając słownictwa związanego z kolorami, kształtami i częściami ciała, np. My robot has red circle head, blue star tummy and green rectangle legs.
I am a robot and I can… Przygotuj mini kartki ze znanymi dzieciom czasownikami, włóż do kartonowego pudełka (możesz narysować na nim robota lub jakieś jego elementy). Zadaniem dzieci jest losowanie karteczki i wypowiedzenie zdania z użyciem danego czasownika, np. I am a robot and I can DANCE/ SING/RUN.
Na koniec mała niespodzianka- karta pracy z zestawu I am a robot – FirstEduKit. Kliknij TU by pobrać kartę.